Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 48

Namnet på plats - bara en vecka kvar till sjösättning ...
Vi börjar närma oss slutfasen för bygget och vi har inte många dagar kvar innomhus. Masten är ombord för att vi skall kunna koppla upp alla kablar - i detta fall har vi hela 19 st. av olika slag som skall anslutas. Eftersom vi har begränsad tak- och porthöjd har vi byggt en mastställning så att allt kan sitta på rätt plats för att sedan med hjälp av lyftkran resa hela "paketet" på plats.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 47

Nu är vi i stort sett klara med allt utvändigt på båten. Som Du ser så har vi nu lagt igen hålet ner till maskin och fått ett stort, slätt och tätt arbetsdäck. Det återstår dock en hel del arbete i maskinrum innan vi kan förbereda för sjösättning.
Bordet till vinkelsoffan i styrhuset är färdigt - vad kan man stuva in här måntro?

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 46

Vår kund Roger Larsen har valt att "bygga" babords lävägg i kapellpressening - ett praktiskt arrangemang som ger god lä och stor flexibilitet.
Nu börjar de flesta kablar komma på plats - här ser du hur vi arrangerar i elskåpet för om styrplatsen.
Här visar vi en del av maskinrumsinstallationen. På denna båt har vi monterat vinkelväxel, vilket betyder att motorn sitter "bakochfram" - här ser du maskinrummets främre del med hydraulpump monterad på backslagets PTO. I morgon lördag stänger vi igen durken - "lägger locket på" - resten av arbetena får ske med böjda knän och krökt rygg.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 45

Mirzet ansvarar för att all elektronik kopplas upp och kommer på rätt plats efter de instruktioner som köparen givit oss----men många sladdar blir det!
Sonny har krypit ner i utrymmet för bogpropellern. På denna båt blir den med hydrauldrift och kopplas tillsammans med Simrad AP 25 autopilot. Sleipner har levererat bogpropellern.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 44

Vi står på så mycket vi kan för att få klar båten - Bajro har jobbet hela lördagen och fick gjort en proffsig montering av den solida styrhyttsdörren.
Sonny Bengtsson dyker upp som "gubben ur lådan" - men kanske ändå inte - vi välkomnar Sonny tillbaka till produktionen efter 6 månaders sjukfrånvaro. Här flankeras han av Mikael till vänster och Bajro till höger.
Sonny kollar byggbeskrivningen med alla uppdateringar. Arbetsblanketterna för extraarbeten sitter också nära till - där för vi upp använd tid och material.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 43

Efter diskussioner med skepparen - så har vi byggt om instrumentpanelen så att den lutar mera från styrplatsen, men det får ändå plats två stora skärmar.
Här börjar pentrydelen komma på plats -- goda utrymmen för gourmet-måltider till sjöss.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 42

Inredningen börjar ta form - vi är klara med stommmarna både i styrhytt och i ruff.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 41

Koppling, propelleraxel och propeller är på plats - här har vi börjat sätta rodret.
I lastrummet är vi klara med durk och balkar - nu är det dags för topcoatering.
Basinredningen i ruffen är nu klar - tre kojer varav en extra bred, garderob samt toalett med dush får plats - även om durkutrymmet blir litet.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 40

Båten kommer att användas även för dykuppdrag - därför har vi byggt en dörr i aktersargen. Dörren skall förses med dubbla låsbeslag innan den är färdig - för säkerhetens skull.
Nu har vi börjat med inredningen i styrhytten. Här kommer det att bli en bekväm L-soffa som sedermera utrustas med dynor enligt kundens önskemål och design.

Styrhytt i delar - för Norsk kund vecka 840

Det är inte bara hela båtar vi kan leverera. Här har vi byggt tak till en ny styrhytt för en gammal båt. Vi levererar komplett ytterskal, väggar tak, rutor mm. till Einar Sundet i Oslo, som bygger om en äldre fiskebåt till nytt utseende och ny funktion.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 39

Hur många kan jobba samtidigt på en Stigfjord 35 ? Här demonstrerar Jonas, Mikael, Bajro, Mirzet och Michael att det får plats 5 man ovan däck - och har skickat ner den 6:e under botten...
.... där Jari är försiktig och bär andningsskydd när han lägger betande epoxy som första lager på skrovet - epoxyn är en bra grund för kommande mellanfärg och bottenfärg.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 38

Mot slutet av veckan så kom vi så långt att vi kunde montera styrhyttstaket - ett stort steg mot färdig båt. I underkant på bilden skymtar även dörröppningen i aktersargen. Vi har även börjat med inredningen i ruffen och om styrbord på däck syns den yttre styrpiedestalen.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 37

Här reser vi väggarna till styrhytten och snart är det dags för att sätta på taket. Om babord har vi rest nedgångshuset till maskinrummet.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 36

Nu sätter vi motorbalkarna på plats. I detta bygget blir det speciellt då kunden valt ett vinkelbackslag, d.v.s. att motorn sitter "bakofram" och propelleraxeln går under motorn.
På denna bilden visar vi hur vi förlänger styrhyttstaket med 80 cm. Detta för att vi skall kunna förlänga hela styrhytten och bygga ett stort pentry mot akterväggen.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 35

Nu sker det saker fort - vi har lagt på däck och back samt relingssargar. De rostfria tankarna på drygt 600 liter vardera skall nu på plats.

Stigfjord 35, Byggnr. 809, vecka 34

Bottenstockar och spant på plats - snart kommer däck och back att monteras.

Stigfjord 35, Byggnr. 805, vecka 31;2
















Igår, Lördag den 2 augusti kom MV Jago och hämtade Byggnummer 805 - besättningen är proffs på att frakta Stigfjordbåtar - ankomst, lastning, surrning och avgång tog bara 30 minuter. Snart är vårt bygge, Terje Sörengs skönhet, hemma i Dyrvik på ön Fröja utanför Trondheim. God resa och välgång - önskar alla vi på Stigfjordbåtar.

Stigfjord 35, Byggnr. 805, vecka 31


Båten är klar och provkörningarna har gått bra - över 200 punkter i vår PDI har vi gått igenom och fått godkänt efter kontroll.

Stigfjord 35, Byggnr. 805, vecka 30:2


Hej igen - måste ju visa att " nu är det nära".......

Stigfjord 35, Byggnr. 805, vecka 30







Igår, måndag den 21 juli såg hon dagsljuset för första gången - idag, tisdag den 22 juli 2008 tog hon full fart föröver - mot havet.... jo, det gick bra, hon flyter fint, fler bilder på detta senare. - Vad hon skall heta?... Vi får höra med beställaren Terje Söreng, Uttian, Norge.